Veelgestelde vragen
Algemeen
Dummy
Dummy
Op welke manier kan ik een aanvraag indienen?
De orthopedische hulpmiddelen worden aangevraagd via het Stepped Care Verstrekkingsprotocol (SCVP) in een beveiligde online omgeving. Er moet een functiegericht voorschrift aanwezig zijn. Per zorgverzekeraar is het verschillend wie de voorschrijver mag zijn. De aanvraag wordt beoordeeld door Cetos of de zorgverzekeraar als er een machtiging moet worden aangevraagd. Bij goedkeuring kan het product worden geleverd.
Wat moet ik doen als mijn patiënt niet tevreden is?
Wij vinden het belangrijk dat de patiënt tevreden is over de dienstverlening die geleverd wordt. Toch kan het gebeuren dat ondanks alle inspanningen iemand niet tevreden is. Ga zelf niet in discussie met de patiënt maar verwijs de patiënt door naar ons, wij gaan dan samen met de patiënt kijken naar een passende oplossing. Dit kan door ons klachtenformulier in te laten vullen of de patiënt ons te laten bellen op: 085 – 773 17 10 of mailen naar: info@cetos.nl
Mocht dit ooit gebeuren willen wij graag ook het verhaal van u als behandelaar horen. Daarom zouden wij het waarderen als u contact met ons opneemt om uw verhaal aan ons uit te leggen.
Hoe kan ik mij aansluiten als therapeut bij Cetos?
Indien u graag met ons wilt samenwerken voor de levering van orthopedische hulpmiddelen dan kunt u contact opnemen met info@cetos.nl of bellen met: 085 – 773 17 10. Wij kunnen u dan meer informatie geven en vrijblijvend de brochure samenwerking met Cetos toesturen.
Wordt er scholing verzorgd?
Op dit moment is het mogelijk om bij diverse leveranciers aan te sluiten voor webinars van producten. Wij zijn druk bezig met het ontwikkelen van een scholing speciaal voor (fysio-)therapeuten. Deze scholing zal gericht zijn op het aanmeten van simpele orthopedische hulpmiddelen. Houd de website in de gaten voor het laatste nieuws over deze scholing.
Welke kosten zijn er verbonden aan een samenwerking met Cetos?
Voor u als therapeut zijn er geen kosten verbonden aan een samenwerking met Cetos en u heeft niet te maken met een minimale afname. Wij zijn er om u werk uit de handen te nemen, zodat u zich volledig kunt richten op de zorg voor de patiënt.
Indien een orthopedisch hulpmiddel gedeclareerd kan worden bij de zorgverzekering ontvangt u een aanmeetvergoeding van Cetos. Indien er een maatwerk orthopedische hulpmiddel wordt geleverd is er een andere aanmeetvergoeding structuur. Wilt u hier meer informatie over hebben, neem dan contact met ons op.
Hoe kan ik zien of mijn patiënt nog recht heeft op een orthese/schoenvoorziening?
Indien de patiënt in het verleden ook al eens een soortgelijk hulpmiddel via ons heeft afgenomen dan kunnen wij u deze informatie geven. Is dit echter niet het geval dan moet uw patiënt het opvragen bij zijn/haar zorgverzekeraar.
Verzorgt Cetos de machtigingsaanvraag bij de zorgverzekeraar?
Door aangesloten te zijn nemen wij zoveel mogelijk de administratieve last over. Dit betekent ook dat wij de machtigingsaanvraag bij de zorgverzekeraar voor u doen. Zodra wij de goedkeuring hebben ontvangen ontvangt u zo snel mogelijk bericht van ons. Indien er een afwijzing is proberen wij samen met eventueel extra informatie van u opnieuw een aanvraag te doen, of we koppelen u terug waarom er (nog) geen recht is vanuit de zorgverzekeraar.
Hoe weet ik wat de herhaal/wisseltermijnen is per zorgverzekering?
Indien u een samenwerking met ons aangaat zorgen wij jaarlijks voor een compleet overzicht per zorgverzekeraar met betrekking tot de vergoedingstermijnen. Daarnaast krijgt u een overzicht wie welk product mag voorschrijven (arts/medisch specialist etc).
Orthese
Dummy
Dummy
Kan Cetos ortheses declareren bij de zorgverzekering?
Indien er sprake is van een chronische medische indicatie en er is een verwijzing van een specialist dan is het in de meeste gevallen mogelijk om via Cetos de orthese vergoed te krijgen. Deze aanvraag kunt u dan doen via ons Stepped Care Verstrekkingsprotocol (SCVP).
Ben ik vrij om te kiezen welke orthese ik wil inzetten?
Wij vinden het van groot belang dat de behandelaar vrij is in het inzetten van het best passende hulpmiddel. Echter verwacht de zorgverzekeraar wel dat de behandelaar de best passende en goedkoopste orthese inzet.
Schoenen
Dummy
Dummy
Als mijn patiënt eerder een schoenvoorziening elders heeft gehad kan ik dan nu een schoenvoorziening leveren?
Iedereen is vrij om over te stappen naar een andere behandelaar. Het is wel belangrijk om te achterhalen wanneer de vorige voorzieningen geleverd zijn. Indien mogelijk ontvangen we graag de oude verwijzing van de vorige schoenvoorzieningen.
Ben ik vrij om te kiezen welke schoenvoorziening ik wil inzetten?
Wij vinden het van groot belang dat de behandelaar vrij is in het inzetten van het best passende hulpmiddel. Dit hulpmiddel moet wel passen bij het voorschrift van de verwijzer. Echter verwacht de zorgverzekeraar wel dat de behandelaar de best passende en goedkoopste schoenvoorziening inzet.
Mijn patiënt is overleden voordat ik de schoenen kon afleveren, wat nu?
In de meeste gevallen is er vanuit de zorgverzekering nog wel een mogelijkheid om een (gedeeltelijke) vergoeding te ontvangen voor de geleverde zorg. Wij raden u aan contact met ons op te nemen via info@cetos.nl.
Kunnen de verbandschoenen ook particulier worden afgenomen?
Het is mogelijk om de verbandschoenen door de patiënt particulier te laten afnemen. U kunt kiezen of u wilt dat de factuur naar u gestuurd wordt of dat wij de factuur direct naar de patiënt sturen.